EQ-barnehagepakke – søkelys på emosjonell intelligens

Låven barnehage vil gjennom EQ barnehagepakke jobbe målrettet med å fremme barnas emosjonelle intelligens som igjen fører til at det styrker barnas språkutvikling og evne til relasjonsbygging.

EQ står for emosjonell intelligens, og de fem ferdighetene som er knyttet til begrepet er;

• innsikt i egne følelser

• styring av følelser

• motivering av seg selv

• gjenkjennelse av følelser hos andre

• kunsten og omgås andre mennesker

Gjennom økt EQ-kompetanse gir vi ansatte rom til å få en nær, kjærlig og slitesterk relasjon til seg selv, slik at de kan skape en tilsvarende relasjon til barna og andre voksne. Vi tilegner oss et personlig, konflikthemmende språk, og har et ikke-dømmende menneskesyn. Våre ansatte ønsker å arbeide med EQ, og de sørger hver eneste dag for å yte sitt beste for at nettopp ditt barn blir sett og ivaretatt som den det er. EQ i hverdagen betyr at vi forstår og bekrefter følelser som oppstår hos barna i ulike situasjoner. Det vil si at den voksne anerkjenner barnet og tilpasser sin adferd for å møte barnet der det er. Vi bruker personlig språk; Jeg vil/ jeg vil ikke og stiller åpne spørsmål som: Hva og hvordan. Ved at vi voksne setter ord på egne følelser, hjelper vi barna også til å gjøre det. Tanken er at det finnes ikke vanskelige barn, men barn som har det vanskelig. Det ligger alltid en grunn bak atferd.

Målsetning

Gi barnehageansatte mulighet til å få en nær, kjærlig og slitesterk relasjon til seg selv slik at de kan skape en tilsvarende relasjon til andre voksne og barn. Skape språkglede i barnehagehverdagen ved at de voksne har et ikke-dømmende menneskesyn, har et rikt ordforråd for følelser og snakker et konflikthemmende, personlig språk.

Hvordan gjør vi det?

• Møter barna på følelsene deres.

• Lar barna få væra sinte, lei seg, frustrerte.

• Bruker personlig språk: Jeg ønsker, jeg føler, jeg ser

• Gir barna en forklaring på ønskene våre – hva er grunnen til at jeg vil?

• Ber alltid om en unnskyldning om jeg har gjort en feil.

• De voksne har 100% ansvar for å skape de gode relasjonene.

• Setter søkelys på det som er bra.

• Respekt – se en gang til – ting er ikke alltid bare det jeg ser.