Samspillsmetoden dialog

Ifølge Rammeplanen «Barnehagen skal bidra til at alle barn føler seg sett og anerkjent for den der er, og synliggjøre den enkeltes plass og verdi i fellesskapet.»

Samspillsmetoden dialog – vårt arbeidsverktøy

Vi i Låven barnehage ser på hvert enkelt barn for den de er, møter dem på følelsene og de opplevelsene de har. Vi hjelper dem sette ord på det og lærer dem å håndtere sine følelse, motstander og utfordringer.

I Rammeplanen står det også at:

«Barnehagen skal være et trygt og utfordrende sted der barna kan prøve ut ulike sider ved samspill, fellesskap og vennskap. Barna skal få støtte i å mestre motgang, håndtere utfordringer og bli kjent med egne og andres følelser».

Det er grunnleggende for oss å jobbe for gode relasjoner i alle ledd i barnehagen, barn-barn, voksen-barn og voksen-voksen relasjonene. Det er gjennom relasjoner vi mennesker utvikler oss og lærer, og det er gjennom å skape et godt relasjonelt og følelsesmessig klima i barnehagen at vi skaper de beste utviklings- og læringsmuligheter for både barn og voksne. Vi jobber for et støttende og oppbyggende miljø, hvor de voksne tar ansvar for det relasjonelle og følelsesmessige klima.

Alle mennesker søker tilhørighet og trygghet. Derfor har vi i Låven barnehage først og fremst fokus på at barna skal få skape trygge relasjoner og få en positiv tilknytting. Etter at det er oppnådd åpner vi da mulighet for kommunikasjon som videre fører til læring, utvikling og selvkontroll. For at vi skal oppnå slik kommunikasjon, benytter vi oss av   Samspillsmetoden Dialog som arbeidsmetode.

«Samspillsmetoden Dialog har til hensikt å sensitivisere og bevisstgjøre mennesker for de sidene ved samspillet med andre som er særlig viktige for å fremme utvikling». Som det står i Rammeplanen også:

«Barnehagen skal vise hvordan alle kan lære av hverandre og fremme barnas nysgjerrighet og undring over likheter og forskjeller».

Samspillsmetoden Dialog tar utgangspunkt i andres følelser og opplevelser «der den ene er». Vi møter barna på følelsene og hjelper dem å bearbeide dem før vi kan oppnå felles fokus og gi dem mening med deres opplevelser og sette positive grenser.

«Alle individer er like mye verd, og andres opplevelser av virkeligheten er like betydningsfulle som ens egen.»