Når, hvem og hvordan bruke samspillsmetoden dialog

NÅR, HVEM OG HVORDAN SKAL DIALOG BRUKES?

•         På individnivå i alt vi gjør
  •         Sosialisere nye ansatte inn i kulturen.
  •         Lagd et felles verdidokument for holdninger, atferd og verdigrunnlag
  •         Hver dag på jobb, både med voksne og barn ut fra den opplæring de har fått
  •         Bevisstgjøring av bruken av dialog og systematisk opplæring
  •         I vår møtestruktur – pedagogisk ledermøter, avdelingsmøter og årshjulmøter
  •         I førskolegruppen – ha egne dialog møter
  •         Foreldreveiledning gjennomføres av barnehagelærerne.
  •         Års hjul skal ledes av pedagogisk leder med trinn 1 og 2 på sin avdeling 3 møter før jul og 3 møter etter, totalt 6 møter i barnehage året.
  •         Selvinnsikt ikke bare fokus kommunikasjon, men også det nonverbale kropps språket og evnen til å ta den andres perspektiv, samt virkelig lytte.
  •         Ikke dømmende perspektiv – nyansatte og vikarer skal godt ivaretas av alle ansatte.
  •         Det skal brukes på alle nivåer:

Voksen – voksen, Voksen – barn, barn- barn, ansatt – foreldre, ansatt – nabo, ansatt – ukjente, ansatt eksterne - samarbeidspartnere

•         Brukes ved integrering av nytt verktøy som «Grønne tanker – glade barn» og «Circle of Security».
  •         Brukes for å fremme samarbeid og konflikthåndtering.
  •         Vi har mange ulike versjoner av dialogverktøyet skal benyttes alt fra full grunnversjon til kortversjon alt etter behov.
  •         Når ting låser seg, kan en alltid begynne på nytt i dialog
  •         En blir aldri utlært i Dialog.